Budget 2023: Vi sätter skolan och äldreomsorgen först

Inget värde angivet2023 står för dörren – och det är en orolig tid som väntar. Kriget i vårt närområde påverkar oss alla, inflationen är rekordhög och Sverige går mot en lågkonjunktur. Invånare och företag pressas av höga elpriser, dyra drivmedel och stigande räntor. I det läget lägger Socialdemokraterna i Norrtälje kommun ett budgetförslag med ett tydligt fokus:

I ett tufft ekonomiskt läge är det viktigare än någonsin att prioritera, och vi socialdemokrater gör det genom att sätta skolan och äldreomsorgen först. Investeringarna i våra barn och unga får aldrig stå tillbaka, oavsett konjunkturläge, säger Ulrika Falk (S), oppositionsråd. De senaste åren har även visat med all tydlighet att personalen i äldreomsorgen behöver fler kollegor och bättre förutsättningar. När det nytillträdda styret i Region Stockholm bestående av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet nu skjuter till mycket mer pengar till Norrtäljebornas vård, så behöver vi i kommunen göra detsamma för Norrtäljebornas äldreomsorg.

Totalt lägger Socialdemokraterna 28 miljoner mer på skolan och äldreomsorgen än högerstyret i Norrtälje kommun. Det är femte året i rad som Socialdemokraterna i Norrtälje kommun lägger betydligt mer resurser på skola och äldreomsorg än högerpartierna i kommunen.

Till skillnad från andra så gör vi samma sak innan valet som efter. Vi fokuserar på skolan och äldreomsorgen, och framför allt de som arbetar och sliter där varje dag. Många är fortfarande utarbetade efter pandemin. I det läget nämner högerstyret i kommunen inte välfärdspersonalens förutsättningar med ett enda ord, varken i budget eller deras politiska avtal. Det duger helt enkelt inte, fortsätter Ulrika Falk (S).

Utöver satsningarna på skola och äldreomsorg så vill Socialdemokraterna öka takten i kommunens klimatomställning. Genom att starta upp ett klimatkontor och införa ett klimat- och miljöutskott med särskilt ansvar för att öka takten i klimatomställningen kan Norrtälje snabba på den nödvändiga klimatomställningen.

Klimatomställningen är vår tids ödesfråga. Det nytillträdda högerstyret i Norrtälje kommun bortprioriterar helt uppenbart klimatfrågan. Om Norrtälje kommun tvärtemot tog på sig ledartröjan så skulle vi kunna både öka takten i klimatomställningen, öka produktionen av förnybar energi och se till att framtidens jobb hamnar i vår fantastiska kommun. Vi har inte råd att inte göra det, avslutar Ulrika Falk (S).

Läs vårt budgetförslag genom att klicka här Pdf, 8.9 MB, öppnas i nytt fönster.!

Läs vårt budgetförslag för 2023